Jade egg
Guides

Så använder du ett jadeägg

Många kvinnor känner (ännu) inte till jadeägget och dess många positiva egenskaper, vilket är synd. Jadeägget har många helande och stärkande kvaliteter, fysiska som psykiska. En av de fysiska fördelarna är att det löser upp och ökar känsligheten i din slida. Rent psykiskt hjälper det dig att komma i större kontakt med din feminina sexualitet.JADEEG~2

Användning av jadeägg går flera tusen år tillbaka i tiden och har sina rötter i Kina. I den taoistiska filosofin menade man att olika stenar har olika energier. Jade hade en läkande effekt på kvinnans vagina och användes därför för att träna upp musklerna i underlivet, samt för att komma i närmare kontakt med sin inre, feminina visdom.

Tyvärr är många osäkra på hur jadeägget egentligen ska användas och en del tror att det är svårt och komplicerat. Det är det verkligen inte, och det finns ingen grund för att du inte ska ta steget och njuta av dess många fördelar.

Jadeägget ökar flexibiliteten och känsligheten i din vagina, vilket gör att du kommer känna mer under samlag och samtidigt öka dina chanser att uppnå slidorgasm. Det är dessutom särskilt bra för att lindra och förebygga spänningar och myoser i underlivet. Ägget masserar försiktigt slidans muskler och ser till att du blir mindre spänd. Efter att du har tränat med ägget en tid, kommer du att märka att din vagina känns mer avslappnad och mer mottaglig under samlag och att du på det sättet får ett ännu rikare och mer njutningsfullt sexliv.

För att du enkelt ska komma igång och få ut det mesta av jadeägget, har vi gjort en steg-för-steg-guide.

Steg 1 – Sterilisering och rengöring av jadeägget:

Koka jadeägget i 10 minuter och låt det svalna, därefter är ägget desinficerat och klart för användning. Du behöver endast koka det igen om du t.ex. har tappat det i golvet, i toaletten, eller om någon annan har rört vid det.

Steg 2 – Fäst ett snöre i ägget:

Det är en bra idé att fästa ett snöre i ägget, så att du enklare kan få ut det efter användning. Du kan använda en bit tandtråd utan vax eller smak. Tandtråden ska ha samma längd som måttet från din armbåge till din handled, ungefär. Trä den ena änden av tråden genom hela ägget, lite som när man trär en sytråd genom en nål, och gör sedan en knut i båda ändar. Kom ihåg att du alltid ska byta tandtråden efter användning. När du har blivit säker med ägget kan du sakta börja använda det utan tandtråd.

Steg 3 – Så här för du in ägget:

Hitta en plats där du kan slappna av och får vara ifred, t.ex. i ditt sovrum. Det första steget kallas för ”sipping”, Hitta en plats där du kan slappna av och får vara ifred, t.ex. i ditt sovrum. Det första steget kallas för ”sipping”, vilket är när ägget ska föras upp. Lägg dig på rygg med böjda ben. Applicera ev. lite glidmedel på ägget och greppa tag om det bredaste stället. Placera sedan ägget vid dina inre blygdläppar. Låt din fria hand vila på ditt hjärta och var medveten om din andning. Gör små, långsamma cirkelrörelser med ägget runt din vaginalöppning samtidigt som du riktar uppmärksamheten på hur det känns. Försök hitta den perfekta vinkeln där du tror att ägget kommer gå lätt att föra in. När du har hittat vinkeln så vilar du för ett ögonblick, och riktar din uppmärksamhet tillbaka mot ditt hjärta och på andningen. Andas in långsamt och börja pulsera/knipa med din vaginalöppning (sipper), som om du försöker att dra eller suga in ägget.

Det kan vara till fördel att göra små ”gungande” rörelser med bäckenet. När du andas ut kan du föreställa dig hur din vagina öppnar sig och bildar ett form av vakuum, som hjälper till att suga in ägget. Din vagina kommer nu att vakna upp på ett helt nytt sätt.

Observera: När du utför sipping, kommer du kanske känna att ägget ”hoppar” ut. Ägget kommer endast att röra sig inåt när du slappnar av och andas ut, så var uppmärksam på att hålla ägget på plats. När ägget väl är inne så vilar du, och riktar åter uppmärksamheten mot ditt hjärta och din andning.

Steg 4 – Så använder du ägget:

När ägget väl är uppe så kan du välja att antingen bara gå runt med det, så länge som du (och ägget) känner för det, eller så kan du välja på att göra några av följande övningar (steg 5-7). Om du väljer att gå runt med ägget resten av dagen eller om du t.ex. sover med det, så ska du komma ihåg att rengöra det (steg 8), när du tagit ut det, eller om det själv har fallit ut.

Steg 5 – Övning: Träning och smidighet:

Lägg dig på rygg med böjda ben, fötterna i höftbredd och armarna längs med sidan. Andas in samtidigt som du lyfter bäckenet så högt du kan. När du andas ut ska du långsamt rulla ner på rygg – kota för kota – slappna av och ”öppna” din bäckenbotten.

Tillåt dig själv att göra ljud som ”mmmmmmh”, ”ooooooh” eller ”aaahhhh”, samtidigt som du andas ut. Ljuden hjälper dig att öppna upp halsen och får därmed din vagina att slappna av och öppna sig. Repetera övningen 3-9 gånger.

Steg 6 – Övning: Kontinens och njutning:

Del 1: Denna övning brukar kallas för vindrutetorkaren, då du kommer att röra dina fötter på samma sätt som vindrutetorkarna på en bil. Lägg dig på rygg med utsträckta ben i höftbredd och flexa fötterna så mycket du kan. Flytta dina fötter inåt, så att dina stortår rör vid varandra. Därefter flyttar du dina fötter bort från varandra, så mycket du kan, samtidigt som du flexar dem och håller benen utsträckta.

Det är viktigt att du genomför rörelserna med fötterna långsamt. Rikta uppmärksamheten mot framsidan av ditt bäcken, såväl som ryggen, och märk vilka delar du aktiverar när du utför övningen. Du kan upprepa övningen så många gånger som du känner för.

Del 2: Lägg ihop dina ben, så tätt att dina anklar rör vid varandra. Böj den ena foten mot dig medan du sträcker ut vristen på den andra. För en ökad känslighet kan du placera dina fingertoppar på ditt blygdben, och föreställ dig hur din vagina rör sig på samma sätt invändigt. Medan du långsamt byter position på dina fötter (sträcker ut den böjda och tvärtom), märk hur den ena sidan av din vagina sträcks ut, och hur den andra sidan förkortas. Ju långsammare du gör rörelsen, desto effektivare blir övningen. Du kan göra övningen så många gånger som du känner för.

Steg 7 – Övning: Vaginans tre muskelzoner:

Denna övning ökar smidigheten i din vagina och är lite mer avancerad. Det finns tre zoner i vaginan, som du kan se på bilden. Dessa tre zoner är i nära förbindelse med olika muskelgrupper i bäckenet, och med hjälp av denna övning kommer du att kunna isolera varje zon för sig.Jade_Egg_3

Börja med att sätta dig upp och prova sedan försiktigt att knipa med den zonen som ligger närmast din vaginalöppning. Knip ihop när du andas in, och slappna av när du andas ut. Gör nu samma sak, fast denna gång med nästa zon, den som ligger närmast din livmoderhals. Knip ihop medan du andas in, och slappna av vid utandning. Till sist så föreställer du dig hur du ”delar ägget på mitten” genom att knipa om den mittersta delen av ägget. Här aktiverar du den mittersta och tredje zonen. Andas in och knip ihop, andas ut och slappna av.

Fortsätt att göra övningarna med de tre zonerna i vaginan genom att använda andningen. Du kan även göra övningen samtidigt som du har ditt långfinger i vaginan. Varje led i fingret kommer att motsvara vaginans tre muskelzoner. Upprepa övningen 3 – 9 gånger.

Steg 8 – Efter att du har använt ägget:

Ditt ägg faller ut av sig själv när din kropp är redo för det, men skulle du känna dig trött eller få små kramper, kan du ta ut ägget själv genom att dra i tandtråden.

När ägget kommit ut så tar du bort tandtråden och slänger det. Om du inte använde dig utav tandtråd, kan du sätta dig på huk och försiktigt trycka ut ägget med din vagina.

När ägget är ute sköljer du det i varmt vatten och låter det sedan lufttorka.
Du får inte använda tvål. Du kan eventuellt lägga ägget i en skål med kokhett vatten med några droppar tea tree-olja eller grapefruktsextrakt för att sedan skölja av. Du kan då och då ge ditt ägg ett saltbad, för att göra det blankt och för att ge det ny energi.

Seida Désilets med jadeæg