Guides

Bäckenbottenträning – Guide Till Träning av Bäckenbotten

Bäckenbottenmusklerna ska som alla andra muskler tränas och hållas igång. En stark bäckenbottenmuskulatur kommer att ge dig ett fastare underliv, ökad känslighet i slidan och mer sexlust. Dessutom är bäckenbottenträning perfekt, innan och efter en förlossning eller om du vill förebygga inkontinens.

Du kan träna dina bäckenbottensmuskler både med och utan knipkulor. Till att börja med är det dock viktigt att du börjar med de klassiska knipövningar.

Knipövningar – hur gör man dem?

Lägg dig bekvämt i din seng och släpp alla spänningar i kroppen. Använd den tid som behövs för att du slappnar helt av. Fokusera på att knipa vid ingången av anus. Knip och slappna av ett par gånger tills du har en någorlunda bra känsla med övningen.

Prova sedan att öka ditt knip genom att knipa från anus till slidmynningen. Flytta knipet från anus till slidan i en vågig rörelse och avsluta med att försöka “dra in in naveln mot ryggen”. Nu ska du bara repetera hela knipövningen igen.

Några kvinnor kommer att kunna känna en liten underbar stimulation kring klitoris när de kniper. Detta är bara tecken på att övningen är utförd korrekt.

Hur ofta ska jag göra bäckenbottenträning?

Du kan träna din bäckenbotten dagligen med det är inte nödvändigtvis ett måste för att uppnå en stark och sund bäckenbotten. Börja med att göra knipövningar ett par gånger i veckan, ett par minuter åt gången. Frekvensen kan ökas om det känns naturligt för din kropp.