Guides

Så botar du torrt underliv

Känner du igen dig? Den svidande, brinnande känslan som får dig att dra efter andan när du kissar? Den sandpappersaktiga helvetessmärtan “därnere” när du har sex (och total avsaknad av lust till allt som ens kommer i närheten av sex)? Då lider du med största sannolikhet av torra slemhinnor i slidan. Men ta det bara lugnt. Du är LÅNGT ifrån ensam. Det finns som tur är massor av goda råd till dig som känner att Saharaöknen flyttat in mellan dina ben. Här finner du den ultimata guiden till hur du får bukt med oönskade torra slemhinnor.

Symptom på torra slemhinnor i slidan

När du inte är tillräckligt fuktig nedtill känns underlivet torrt och irriterat vilket gör att även vanliga vardagsaktiviteter som att träna, cykla eller ha sex plötsligt känns omöjliga att göra. De tydligaste tecknen på att du har torra slemhinnor i slidan är:

– Klåda och irritation

– En svidande eller brinnande känsla när du kissar

– Smärta och ömhet i och kring slidöppningen

– Små blödningar i samband med sex

– Minskad sexlust

Torra slemhinnor står inte bara i vägen för ett välfungerande och njutningsfullt sexliv, utan påverkar även ditt humör och din generella livskvalitet avsevärt om det inte behandlas ordentligt.

Därför upplever du torrhet i slidan

Det finns (tyvärr) en myt om att det bara är kvinnor i klimakteriet som drabbas av torrhet i slidan. Men torra slemhinnor i slidan är ett vanligt tillstånd som drabbar kvinnor i alla åldrar. Missförståndet kommer antagligen av att den vanligaste orsaken till torra slemhinnor är kraftigt minskade östrogenhalter som just följer av klimakteriet. Men torra slemhinnor kan också härledas till:

– Fysisk och psykisk stress

– P-piller (minskar den naturliga östrogenproduktionen)

– Överdriven intimtvätt (förstör slidans naturliga bakterieflora)

– Medicin (penicillin, antidepressiva och allergimediciner torkar ut kroppens slemhinnor, inklusive i slidan)

– Amning (orsakar ett tillfälligt uppehåll i ägglossning, menstruation och östrogenproduktion)

– Ätstörningar (rubbad menstruation)

För att strö ytterligare salt i såren så är slemhinnorna väldigt mottagliga för infektioner och blir lätt skadade.

Sex är det bästa botemedlet

Det kan verka ironiskt att sex är den bästa medicinen när det är det allra sista dina torra slemhinnor har lust med. Men faktum är att ju mer sexuellt aktiv du är, desto starkare, sundare och fuktigare blir ditt underliv. Regelbundet sex ökar nämligen blodtillförseln till dina nedre regioner och stimulerar de körtlar som producerar slidans naturliga glidmedel.

Prioritera förspelet

Regel 1 för torra slemhinnor: Ett bra, långt förspel är a och o för en bra sexupplevelse när du lider av smärta och irritation i och runt slidan. Prioritera därför förspel om ni har planer på att ha sex. Börja till exempel med en läcker, erotisk massage som sätter fart på blodcirkulationen så du är ordentligt “uppvärmd” innan samlag. Kom ihåg att sex är så mycket mer än penetration. Om du känner ett alltför stort obehag så får ni vara tillsammans på ett annat sätt.

Glidmedel, glidmedel, glidmedel

Hjälp fuktigheten i din vagina en bit på vägen med ett silkeslent glidmedel i hög kvalitet. Håll dig för säkerhets skull undan de som har doft eller smak för att inte reta slemhinnorna i onödan. Det här oljebaserade och skonsamma glidmedlet från YES är speciellt framtaget för torra och ömma slemhinnor. Den hjälper till att återupprätta slidans naturliga surhetsgrad, har en vårdande inverkan på vävnaden i och runt slidan och är 100% hormon- och parabenfri.

OBS! Om du ska använda glidmedel tillsammans med kondomer eller leksaker bör du välja ett vattenbaserat glidmedel, eftersom olje- eller silkonbaserade varianter kan bryta ner det PVC-, silikon- och latexmaterial leksakerna är gjorda av.

Använd erotiska leksaker

Om sex med en partner är uteslutet eller för smärtsamt kan du istället använda en liten vibrator att stimulera dig själv med (gärna med jämna mellanrum) så att du snabbare kan återfå slidans vanliga motståndskraft och fuktighet.

Knip dig från torrhet (till ett bättre sexliv)

Liksom regelbundet sex ökar knipövningar och bäckenbottenträning blodtillförseln till ditt underliv och bättenbottenområde. Ökad blodtillförsel och blodcirkulation garanterar att det kommer tillräcklig östrogenmängd till slidväggarna, samtidigt som starkare muskulatur hjälper att hålla din vagina elastisk och fuktig.

Faktum är att bäckenbottenmuskulaturen inte endast är ansvarig för de sammandragningar du känner i underlivet när du får orgasm – den styr också nerverna som är kopplade till klitoris. Om dina bäckenbottenmuskler är slappa eller försvagade löper du alltså större risk att utveckla torrhet i slidan och ökade besvär i allmänhet med upphetsning och njutning under sex. En hälsosam bäckenbotten ger dig de bästa förutsättningarna för ett sunt sexliv. Börja eventuellt din bäckenbottenträning med de nybörjarvänliga mini-knipkulorna från LELO med vilka du får möjlighet att öva dig med en kula och sedan lugnt och stilla avancera till två när du känner dig redo.

Är du osäker på hur du kommer igång? Läs vår steg-för-steg-guide till bäckenbottenträning.

Östrogenbehandling?

Lider du återkommande av smärta, sveda, klåda och torrhet i slidan så bör du alltid uppsöka läkare. Ditt problem kan vara orsakat av minskad östrogenproduktion. Din läkare kan ge dig råd och vägledning kring medicinska behandlingar om det är mer allvarligt.

Detta kan du (också) göra för ett mer hälsosamt underliv

När du äntligen fått bukt med dina torra slemhinnor (hurra!) finns det faktiskt en hel del saker du kan göra i din vardag för att förhindra att problemet uppstår igen. Som en bonus håller du ditt underliv (och ditt sexliv) starkt och sunt i framtiden.

Undvik tvål och parfym

Självklart behöver du ha ordentlig hygien “därnere”, men faktum är att slidan är designad så att den till stor del rengör sig själv. Det bästa du kan göra för att hålla din vagina ren är att skölja den med ljummet eller varmt vatten – utan tvål! Överdriven hygien med tvål kan nämligen torka ut dina slemhinnor ytterligare vilket kan medföra kraftig klåda och irritation. Om du absolut vill använda tvål (det gäller även i badkar) så bör du välja en med lågt PH-värde, så som inimtvålen från Vivag. Byt även ut dina parfymerade skölj- och tvättmedel med oparfymerade varianter.

Skippa intimrakningen

När du tar bort din könsbehåring blir din nedre region omedelbart mer mottaglig för utifrån kommande bakterier. Gör dig själv en tjänst och låt håret vara en stund – i varje fall tills ditt underliv är i normalbalans igen.

Använd menskopp

Vanliga trosinlägg, bindor och tamponger har ett impregnerat överdrag som kan orsaka klåda, sveda och irritation. Ett bra och mer slemhinnevänligt alternativ till bindor och tamponger är menskoppen som inte torkar ut dig nedtill. OrganiCup är tillverkad i allergivänligt och latexfritt, medicinskt silikon. Koppen är både enkel och hygienisk att använda, håller dig frisk, ren och doftfri dygnet runt samtidigt som det motverkar vaginal torrhet.

Byt till bomullstrosor

Stringtrosor och spetstrosor är no-go’s om du lider av torrhet “därnere”. De gnager och skapar onödig (och smärtsam!) friktion runt slidöppning och blygdläppar. En bra, bred bomullstrosa är mer hälsosam och skön för underlivet än syntetiska material och spets eftersom det skapar bättre värmeavledning (och bakterier trivs, som du säkert vet, bäst i varma, inlåsta miljöer). Och när vi ändå håller på: överväg också att skippa tighta jeans, läderbyxor och nylonstrumpor som inte gör något gott för varken temperatur eller komfort down there.

Sov med rumpan bar

Det är faktiskt så att ditt underliv mår så bra av värmeavledning och frisk luft att du lika gärna kan skippa trosorna på natten och sova med rumpan bar.

Skär ned på sockret

Om du vill ha ett friskt underliv så bör du ta det lite försiktigt med godis, kakor, snacks och dryck med hög sockerhalt. När blodsockret stiger ökar nämligen också sockerkoncentrationen i slidans slemhinnor, vilket är ren mumma för bakterier och svamp som kan bildas på ett ögonblick och skapa ordentliga besvär mellan dina ben.